Het Huis van de Lintenaar en het nieuwe dienstverleningsmodel in vraag en antwoord

Op 15 februari 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Patrimoniumbeheer
De Witte Merel

Het Huis van de Lintenaar: het blijft de gemoederen beroeren. Op 13 februari 2020 vond een informatiemoment voor de inwoners van Lint plaats. Het college van burgemeester en schepenen gaven een toelichting over wat er de komende 5 jaren op stapel staat in Lint. Naast de nodige rioleringswerken, werken aan voetpaden en fietspaden, wordt er opnieuw ingezet op sport en cultuur, armoedebestrijding, klimaat, natuur- en groenbehoud en verkeersveiligheid. Er staan voor €12,5 miljoen aan investeringen gepland. Een derde van dat budget, namelijk €4,5 miljoen zal geïnvesteerd worden in de grote, prioritaire doelstelling van deze legislatuur: de verwezelijking van het nieuwe dienstverleningsmodel dat zijn huisvesting zal vinden in het Huis van de Lintenaar.

Wij zetten graag over deze grote investering alles op een rijtje en leggen het graag aan u uit in vraag en antwoord:

Realisatie van het “Huis van de Lintenaar” - “dienstverlening 2.0 ”

Met dit grote project wil de gemeente alle publieksdiensten en ondersteunende diensten op één plaats samen onderdak geven.

Waarom doen we dit?
Het huidige bestuur is van oordeel dat de organisatie van de diensten maar ook de dienstverlening voor de burger een stuk beter kan en moet. De diensten werken momenteel nog te verspreid over verschillende locaties, veelal zonder onthaal. Dit is verwarrend voor de burger en moet anders. De medewerkers werken nu nog soms in minder comfortabele omstandigheden. Ook zij verdienen een optimale werkomgeving. Daarenboven zal de vereenvoudigde implementatie van een dienstverleningsmodel, waar werken op afspraak met verkorte doorlooptijden van de dossiers, de norm worden.
Verbeteren van de dienstverlening:
Nu zit de dienstverlening op 4 plaatsen (gemeentehuis, remise, witte merel en OCMW huis), onder onthaal met sluitingstijden. Mensen lopen verloren, worden niet goed doorverwezen. Doel van deze operatie: alles op 1 plaats, dus herkenbaar, goede ontsluiting (parking, ook voor fietsers), met cafetaria, ruimtelijke voorziening voor culturele activiteiten (lezingen enz) en belangrijk een goed onthaal, mét uitgebreide openingsuren. En mét een Bib op moderne leest geschoeid.
Personeel:
Vooreerst stellen het bestuur vast dat het aantal bureauplaatsen thans onvoldoende is, terwijl het aantal m² dit niet zou aangeven. De functionaliteit van het gemeentehuis is absoluut ontoereikend. Bovendien is het basiscomfort (zoals verwarming), ondanks talrijke ingrepen, onvoldoende geborgd. Slechte akoestiek, geluidsdichtheid, functionele verdeling van de ruimten, gebrek aan refter maakt dat de fysieke tewerkstelling niet motiverend is en is een absolute rem voor verdere ontwikkeling.
Een tweede aspect is de optimalisering van de personeelsinzet.
Door realisatie van het dienstverleningsmodel (front office en back office, met afsprakensysteem) kan de dienst burgerzaken op termijn (2023) evolueren van 5 naar 3,5 VTE personeelsinzet met zelfs verbetering van de dienstverlening. Het onthaal kan gerealiseerd worden door integratie van de 2 deeltijdse functies van het bestaande onthaal. Ook over de Bib van de toekomst moet verder nagedacht worden: bijvoorbeeld door integratie van de Bib met elektronische in en uitcheck van de geleende stukken, kan de specifieke personeelsnoodzaak beheerst worden.

Waarom de Witte Merel?
Het vorige bestuur was zich bewust van het probleem van een sterk verouderd patrimonium en bestelde in 2018 een degelijke voorstudie die de voor- en nadelen zou bestuderen van diverse locaties als mogelijke site voor de geïntegreerde dienstverlening voor de Lintse inwoners (Trias-studie). De uitkomst van deze studie gaf aan dat de locatie van de huidige Witte Merel de beste optie is. Dit lijkt de meest logische stap bij het opstellen van een patrimoniumplan waarbij gekozen wordt voor één functioneel gebouw en wordt afgestapt van het gebruik door de gemeentelijke diensten van gebouwen die op het vlak van duurzaamheid, energieverbruik, toegankelijkheid, comfort en brandveiligheid ontoereikend zijn. Het is aan de hand van een deskundige studie door ervaren ruimtelijke planners dat op basis van 7 mogelijke scenario's de site van DWM aanbevolen is.
De argumenten pro waren:
1. kloppend hart van de gemeente wordt versterkt
2. het bestaande gebouw kan ineens opgewardeerd worden
3. er is ruimte om publieke diensten optimaal te organiseren
4. ruimtes kunnen efficient wordt (dubbel) gebruikt
5. verschillende functies kunnen een synergie opleveren
6. investeren in cultureel centrum heeft toekomstwaarde
7. tijdens de werken kunnen de diensten blijven waar ze zijn (behalve deze in DWM)

Er waren slechts 2 min punten:
1. het gebouw heeft niet de uitstraling van een gemeentehuis (trouwlocatie)
2. een deel van de uitbreiding zal in de toekomst wellicht niet meer nodig zijn.

Wat dit laatste betreft, een kanttekening.
Zelfs bij mogelijke vergaande samenwerking met andere gemeenten (fusie ?) dan nog is investeren in functionele huisvesting een absolute noodzaak. Men verzekert op die wijze dat  tenminste een belangrijk deel van de dienstverlening op deze site gehandhaafd blijft en men verzekert de Lintse burgers en verenigingen van goede accommodatie om hun werking te schragen.

Moet de Witte Merel dan afgebroken worden?
Ook de Witte Merel voldoet niet meer aan de energienormen van 2020. Door nieuwbouw zal het bestuur een zeer grote besparing op het vlak van onderhoud en energieverbruik kunnen realiseren. We winnen ruimte door het volume maximaal te vullen. Als die winsten bij de kost geteld wordt die zich aankondigt voor de vervanging van het huidige dak zal de effectieve kost beheersbaar blijven.
Duurzaamheid:
We kunnen moeilijk ontkennen dat wat betreft duurzaamheid de bestaande gebouwen wel wat te wensen overlaat. Een gemeentehuis van 1933 met hier en daar aspectuele ingrepen, vrijwel onbestaande isolatie, lokalen met hoge plafonds, te veel lokalen die te weinig gebruikt worden (maar wel verwarmd worden), verouderde elektriciteit (bv. geen systematische led) ....  Hetzelfde geldt voor de remise en het OCMW huis alhoewel deze van jongere leeftijd zijn.
Kosten:
De kost wordt geraamd op 4,5 miljoen euro. Zelfs wanneer het bestuur niets zouden doen, moet volgens deskundigen het dak van DWM vernieuwd worden (kost 786.500 euro). Tevens moest hoedanook de inkom aangepakt worden (was voorzien in 2018, budget 120.000 euro). Ook het gemeentehuis moet, als we er zouden blijven, dringend ten gronde gerenoveerd worden (kost, volgens Trias  684.819 euro), alsmede de remise (kost 179.066, Trias) en het OCMW huis (98.873 euro, verslag Trias).  In alle gevallen dient het gemeentebestuur zijn patrimonium te onderhouden, wat impliceert in alle gevallen een uitgave van 1.869.258 euro aan patrimoniumonderhoud en aan investeringen.

Hoe gaat het Huis van de Lintenaar er dan uitzien?
Een eerste oefening heeft in kaart gebracht welke oppervlakten onze diensten precies nodig hebben. Het bestuur streeft met een front-office naar een maximale onthaalfunctie. Het personeel zal samen in één multifunctioneel gebouw in optimale omstandigheden met een aantal duidelijke voordelen en nieuwe mogelijkheden moeten kunnen werken. Er zal uiteraard ook plaats zijn voor loketfuncties, gespreksruimten en vergaderzalen voor diensten en verenigingen. Bovendien wordt in dit nieuwe huis de cultuurfunctie en de bibliotheek geïntegreerd. Het huis van de Lintenaar moet een hedendaags gebouw worden waar in het ontwerp de nadruk zal liggen op een maximale polyvalentie, multifunctionele gebruiksmogelijkheden met een hoge efficiëntie waardoor Lint alle opties naar de toekomst toe open houdt. Uiteraard zullen de Lintse verenigingen en de Lintenaars mee mogen denken over specifieke invulling.

Wat doen we intussen met de diensten gehuisvest in De Witte Merel?

Tijdelijk zorgt het lokale bestuur voor pop-up locaties voor bib, cultuur en (vergader)zalen voor verenigingen. Zij zullenl hierbij de gebruikers en inwoners maximaal betrekken. De sporthallen zullen tijdens de werken in gebruik blijven.

Wat gebeurt de met de gebouwen die dan op termijn zullen vrijkomen, bijvoorbeeld het gemeentehuis, de remise en het OCMW huis?

Daar wordt op dit moment door het bestuur geen beslissing in genomen. Deze gebouwen zullen de komende jaren voortdurend in gebruik zijn door de gemeentediensten. Een beslissing nemen over de toekomst van deze gebouwen is in dit geval dus voorbarig. Wanneer de werken ten einde zijn, zal er verder bekeken worden wat de gebouwen kunnen betekenen naar de toekomst toe.

Hoe ziet de exacte timing er dan uit?

De bestuursploeg zal bij de bouw een strakke timing aanhouden. - de voorbereidingen vinden plaats in 2020, inclusief participatiemomenten. Ze starten met een infopunt naast kapper Koen op de Liersesteenweg. Hier zullen alle projecten die deze legislatuur gerealiseerd zullen worden, zichtbaar zijn. Op regelmatige basis zal dit een inloophuis zijn waar ook de mandatarissen aanwezig zullen zijn. Het bestuur engageert zich om tevens een klankbordgroep van ongeveer een 400 personen op te richten van. Dat is een representatief cijfer in verhouding met onze bevolking.

- start der werken in 2021 en de oplevering is voorzien in 2024.

Het bestuur bevestigd dus dat er voor dit project, buiten de locatie waar dit Huis van de Lintenaar zal komen, nog niets beslist werd. De gekozen locatie is het resultaat van een studie die gebeurde door experten. Het is aan de Lintenaren om mee ideeën en voorstellen te formuleren zodat het Huis van de Lintenaar zowel letterlijk als figuurlijk 'Het Huis van de Lintenaar' wordt; het hart van onze bruisende gemeente! Op 23 april 2020 wordt een eerste participatiemoment voor de Lintse burgers voorzien.  Meer informatie hierover volgt later.

Uiteraard staan er, zoals eerder vermeld, buiten deze prioritaire doelstelling heel wat meer dingen op de planning voor de komende legislatuur. Wie over dit alles vragen heeft, kan daarvoor terecht bij onze mandatarissen en bestuursleden; zij zitten bij de bron van informatie en zullen u enthousiast de ware toedracht vertellen.