Schoolstraat, toekomstige fietsstraat

Op 5 februari 2020, over deze onderwerpen: Verkeer (mobiliteit + openbare werken)

Tijdens de gemeenteraad van oktober diende één van de fracties van de oppositiepartijen een voorstel tot beslissing in om de Schoolstraat om te vormen tot een fietsstraat.

Op de gemeenteraad van januari stelde dezelfde fractie de vraag aan schepen voor mobiliteit, Rudy Verhoeven, waarom er na 3 maanden nog steeds niets veranderd is aan de verkeerssituatie in de Schoolstraat en dat zij 'gezien de belangrijkheid voor de verkeersveiligheid gevraagd hadden voor een onmiddellijke uitvoering van deze omvorming'!

Schepen Rudy Verhoeven antwoordde dat juist omwille van die verkeersveiligheid, het onmiddellijk invoeren van een fietsstraat in de Schoolstraat is uitgesteld.

'De oppositie had immers gevraagd om de volledige straat aan te pakken en wij hebben inderdaad dat voorstel gevolgd.' (Nvdr: het voorstel werd unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad tijdens de zitting van oktober 2019)
'Wij hadden enkel het enkelrichting-stuk van de Schoolstraat voorzien en zagen ter zitting in dat het beter is de volledige Schoolstraat te voorzien als fietsstraat.' vervolgde de schepen.

Dat er momenteel in het straatbeeld van deze omvorming nog niets zichtbaar is, wil niet zeggen dat de schepen stil heeft gezeten.
'Er werd ondertussen een advies gevraagd aan VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) over de modaliteiten tot invoering van een fietsstraat in schoolomgevingen en specifieker voor de wijdere omgeving. Dit werd dan ook besproken in het mobiliteitsoverleg van 21 januari 2020. Gelet op de kruispunten en verschillende conflictsituaties met ander verkeer kan het invoeren van een fietsstraat niet gewoon door enkele borden te plaatsen. Ook de voorrangsregeling zal moeten bekeken worden en het parkeren dient anders te worden georganiseerd', aldus schepen Verhoeven.

Op de vraag waarom de Luitersheide dan wel snel kon omgevormd worden tot een fietsstraat antwoordde Rudy Verhoeven: 'In de Luitersheide was dit anders. Dit is een ontbrekend deel van een fietssnelweg waar geen parkeerplaatsen en geen kruispunten met autoverkeer zijn.

Tot slot voegde hij er nog aan toe:
'Ik zou zelf ook willen dat alles sneller gaat maar soms is een langer beredeneerde beslissing een betere...'

Wordt zeker vervolgd!