Sportaccommodatie Witte Merel wordt uitgebreid.

Op 1 juli 2016, over deze onderwerpen: Sport

De gemeente heeft plannen om de binnensportaccommodatie van OC De Witte Merel uit te breiden. Lintse sportverenigingen trekken al langer aan de alarmbel omdat er nood is aan bijkomende ruimte voor indoor sporten. De buurt krijgt een zeg tijdens de uitwerking van de plannen.

Heel wat sportverenigingen maken gebruik van de sporthal van OC De Witte Merel. De huidige accommodotie volstaat echter niet meer om aan alle vragen te voldoen. Zo moet turnvereniging Olympos voor 1/3e van haar activiteiten uitwijken naar buurgemeenten. Volleyclub Tesla en Jump’n Joy maken voor respectievelijk 300 en 400 uren per seizoen een verplaatsing naar accommodaties buiten de gemeentegrenzen.

"De huidige bestuursploeg nam deze bekommernis op en gaf de bouw van binnensportaccommodatie een plaats in haar bestuursakkoord", zegt schepen van sport Alice Bruno (N-VA). "We zijn begonnen met een behoeftenonderzoek bij de betrokken verenigingen en clubs. Nadat we alle pro's en contra's grondig hebben afgewogen bleek dat de infrastructuur in De Witte Merel het meeste potentieel biedt: het is centraal gelegen, heeft een cafetaria en er is ruimte voor een kleine uitbreiding."

Die extra sportaccommodatie zou er moeten komen aan de zijde van de Lindelei. De omgeving achter het gebouw en het huidige buitensportveld worden omgevormd tot een geïntegreerde groene recreatieruimte met plaats voor spel en ontmoeting.

"De aanbouw moet ook optimaal passen in de woonomgeving", gaat Bruno verder. "We hebben onze plannen deze week bekend gemaakt aan de buurtbewoners. Zij hadden vooral vragen omtrent mobiliteit, de parkeerdruk, de impact van de bouw op de omgeving en het eventuele verdwijnen van groen. We hebben hen gevraagd twee mensen uit de buurt aan te duiden die mee in de stuurgroep zullen zetelen tijdens de uitwerking van de plannen."

De gemeente startte ondertussen een procedure op om een trajectbegeleider voor het project aan te stellen. De werken zouden in het midden van 2018 voltooid moeten zijn.

in de pers: Nieuwsblad - Wout Engels