Station Kontich-Lint wordt fietspunt

Op 1 juli 2013, over deze onderwerpen: Verkeer (mobiliteit + openbare werken)

Station Kontich-Lint wordt fietspunt

Het project 'fietspunt' is een initiatief lokale diensteneconomie en vormt een intergemeentelijke samenwerking tussen de gemeenten Lint, Kontich, Mortsel, Hove en Boechout. In het station Mortsel-Oude God komt de uitvalsbasis van het fietspuntteam. Het fietspunt Kontich-Lint wordt daarop aangesloten en zal voor een groot deel gesubsidieerd worden door de provincie Antwerpen en de NMBS.

Wouter Verbeeck (schepen voor mobiliteit en lokale economie) is enthousiast over het fietspunt: “Met dit initiatief raken we aan verschillende doelstellingen. In de eerste plaats promoten we de combinatie fiets en openbaar vervoer. Daarnaast zetten we in op een nette stationsomgeving en trachten we de fietsers veilig en reglementair thuis te laten komen door fietsherstellingen aan te bieden. De aanwezigheid van medewerkers verhoogt ook de sociale controle. Het luik sociale economie zorgt er dan weer voor dat we – in overleg met het OCMW - iemand uit Lint aan de slag kunnen laten gaan en de nodige werkervaring laten opbouwen met het oog op een reguliere job.

Nette fietsstallingen

Wie zijn stalen ros straks in het station van Lint parkeert, kan rekenen op een nette fietsenstalling. Daar zorgen de medewerkers van het fietspunt voor. Ze houden je tweewieler ook beter in de gaten met regelmatig toezicht. Zodat hij na je treinrit nog staat te blinken. Het station ligt op de gemeentegrens, de stallingen aan zijde Kontich vallen ook onder dit toezicht.

Fiets gefikst

Een lekke band, een te losse ketting of een defect achterlicht: aan elke tweewieler schort wel 's wat. In de vaste werkplaats van het fietspunt, in het station Mortsel-Oude-God, kan je direct terecht voor eenvoudige herstellingen. In de andere stations hoef je enkel even te bellen en dan komen onze medewerkers je fiets in je vertrouwde station oplappen. En dat dezelfde dag nog. Zo kan je ’s avonds veilig naar huis trappen. Grotere fietsherstellingen verwijzen we door naar de lokale fietshandelaars.

Fiets én werk

Dit fietspunt wordt uitgebaat door vzw Werkmmaat, een onderneming uit de sociale economie. Zij stellen mensen tewerk die moeilijk hun weg vinden in het normale arbeidscircuit. Met de fietspunten winnen dus én de fietsers én de kansengroepen.