De enige en echte waarheid over Zevenhuizen

Op 1 oktober 2022, over deze onderwerpen: Wonen (+ ruimtelijke ordening en milieu)
Zevenhuizen

Een beetje voorgeschiedenis

Sinds de jaren '70 is er sprake van een woonontwikkeling op de terreinen tussen de Zevenhuizenstraat en de Lindelei. Het gewestplan (van kracht sinds 1979) kleurde het gebied destijds in als woonuitbreidingsgebied. Woonuitbreidingsgebieden zijn reservezones om aan zeer specifieke woonnoden tegemoet te komen of om bijkomende woningen te realiseren wanneer het reeds bestaande  woongebied ontoereikend blijkt. In 2007 werd  dit woonuitbreidingsgebied dan ook effectief omgezet naar woongebied door de Vlaamse regering (afbakening van het grootstedelijk gebied Antwerpen). Dit wil zeggen dat dit gebied werd vastgelegd als gebied om te bouwen en te wonen.

In opdracht van de gemeente werd door Igean een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) opgemaakt zodat bepalingen en voorwaarden voor dit gebied (bv. bouwhoogte, aantal wooneenheden per zone, effectieve bouwzones afgebakend, open ruimte ...) werden vastgelegd. Dit werd in 2009 in de gemeenteraad goedgekeurd. Omdat er op dat moment nog geen concrete plannen waren om te bouwen in dit gebied, werden de gronden gewoon verder gebruikt voor het telen van allerlei groenten door een tuinier. Een ander deel van de terreinen diende dan weer voor recreatie (voetbal, ruitervereniging en jeugdbeweging - ooit nog een BMX-parcours). De gronden zijn privé- eigendom van verschillende eigenaars (projectontwikkelaars) en van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning.

Om tegemoet te komen aan de toekomstige woningnood, er staat ons immers een stevige bevolkingsaangroei te wachten, werden er de voorbije jaren verschillende ontwerpen voorgesteld om tot ontwikkeling van het gebied over te gaan.

In het huidige project worden er in totaliteit 75 sociale en 130 private wooneenheden voorzien in het deel van het gebied dat nu geactiveerd wordt. Eerder dit jaar werden de ontwerpen definitief afgeklopt en werd het stratentracé op de gemeenteraad goedgekeurd.

Over het ontwerp

In het definitieve ontwerp zijn wadi's (Water Afvoer Drainage en Infiltratie) en een buffervijver voorzien. Het project is T100-proof wat wil zeggen dat het gebied voorzien is op een extreme regenval die 1 keer om de 100 jaar voorvalt. Hier bestaan wetenschappelijk onderbouwde rekentabellen voor die gevolgd werden bij de opmaak van de plannen. In het gebied komt een park dat groter is dan ons gemeentelijk park met bovendien veel meer bomen dan er nu op dit moment in het gebied staan. Er werden aan de ontwikkelaars ook voorwaarden opgelegd wat betreft de grootte van de bomen die dienen aangeplant te worden.

Het gebied staat niet geregistreerd als overstromingsgebied maar wel als woongebied. Er zijn inderdaad enkele stukken die overstromings’gevoelig’ zijn en dit op plaatsen waar de infiltratiewaarde niet optimaal is. Er is een historische gracht die een hele tijd slecht of niet onderhouden werd wat ervoor zorgde dat het water niet naar de Luitersheideloop kon afgevoerd worden en dus ter plaatse bleef staan. Van die periode circuleren er heel wat foto’s op internet en de sociale media en die worden nu gebruikt (misbruikt) om aan te tonen dat het gebied overstromingsgebied is wat dus helemaal niet correct is.

Het gebied is bovendien ook niet geregistreerd als natuurgebied. Er is één stukje dat beschermd is, meerbepaald de rij knoteiken. Om zeker te zijn dat deze bewaard blijven, werd ook dit als voorwaarde binnen de vergunning opgelegd aan de projectontwikkelaars.

Over de recente werkzaamheden

De grondeigenaars hebben in de week van 12 september 2022 het college van burgemeester en schepenen op de hoogte gesteld dat zij onderhoudswerkzaamheden zouden uitvoeren op hun eigendom. De grassen worden gemaaid en de grond wordt omgeploegd om gewassen te telen. De stelling als zou er ernstige schade aan het gebied worden aangebracht is niet correct omdat het simpelweg geen natuurgebied is. Het klopt wel dat de natuur daar verschillende jaren zijn gang heeft kunnen gaan maar het blijven privé-gronden én woongebied. De gemeente respecteert het eigendomsrecht van de eigenaars: indien zij onderhoudswerken wensen uit te voeren kunnen en mogen zij dit doen. De projectontwikkelaar voert momenteel geen voorbereidende werken uit om te beginnen bouwen. Alle partijen wachten de procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen af. Dat blijkt uit het gegeven dat de ontwikkelaars, ondanks dat deze tot voor enkele dagen over een uitvoerbare omgevingsvergunning beschikte en dus had kunnen starten met de bouwwerken, nog niet was overgegaan tot enige handeling om te beginnen bouwen.

Heet van de naald: over de schorsing

De Raad voor vergunningsbetwisting oordeelde dat er enkele elementen in de vergunning zitten die onvoldoende aangetoond worden en schorste daarom voorlopig de vergunning. Er zou volgens de raad onvoldoende onderzoek gebeurd zijn ten aanzien van het rooien van de bomen. De ontwikkelaars hebben onvoldoende aangetoond dat er geen vermijdbare schade zou kunnen ontstaan en ook de deputatie vermeldt dit niet in haar beslissing, zo stelt de Raad. Hoewel alle adviesinstanties (zelfs ANB - agentschap Natuur en Bos), en in het bijzonder de POVC (Provinciale Omgevingsvergunningscommissie), oordeelden dat er sprake is van een vergunbaar project merken we dat de Raad bijzonder streng is op het vlak van de natuurtoets/motivering, en dat mag. Het is nu wachten op de verderzetting  van de procedure.

Over wat er verteld wordt in de wandelgangen

Tevens wensen we te benadrukken dat de maatregelen die het actiecomité VZW Zevenhuizen vandaag vraagt -om als gemeentebestuur op te treden tegen de activiteiten vandaag- juridisch gezien simpelweg niet kunnen.

In een digitaal schrijven gericht aan enkele leden van het college en de dienst omgeving vraagt de VZW  om dringende maatregelen te treffen en daarom een reglement uit te vaardigen en voorwaarden op te leggen. Zij wensen daarin een verbod te zien op verandering van landgebruik en tijdelijke functiewijziging. Ook vragen zij dat de omgevingsambtenaar een minimale afstand oplegt ten opzichte van waardevolle ecologische elementen zoals de rietvegetatie en het brongebied. Verder eisen zij het verbod op landbouw in dit gebied (terwijl dat er in het verleden ook was en er toen niemand tegen protesteerde) en dat het gebied tijdelijk in gebruik zou kunnen genomen worden door bijvoorbeeld Natuurpunt. Bovendien vragen zij een verbod op het gebruik van insecticide en herbicide en het saneren van het gebied omdat er asbest aanwezig zou zijn.

Het verbod op verandering van landgebruik en een tijdelijke functiewijziging, moest dat juridisch dan al wel kunnen, ligt niet voor omdat er op dit moment enkel sprake is van onderhoudswerken.

Een omgevingsambtenaar is ook niet bevoegd om minimale afstanden tot ecologisch waardevolle elementen op te leggen. Hij kan dat eenvoudig wettelijk gezien niet. Voor zover de bovengenoemde elementen er trouwens al zouden zijn in dit gebied. Een tijdelijke ingebruikname door anderen kan niet opgelegd/verplicht worden omdat het hier gaat over privé-eigendommen.

De stelling als zou een loonwerker/landbouwer uit een andere gemeente  gif komen spuiten, is simpelweg niet correct.En ook de stelling omtrent de asbestplaten vindt geen steun in de realiteit.

De rechtsgang wordt door de recente werken niet in het gedrang gebracht. Het opleggen van handhavingsmaatregelen is niet aan de orde omdat er geen stedenbouwkundig misdrijf  aan de gang was op het moment van de werken. Er is op dit moment ook geen enkel element dat wijst op het uitvoeren van de omgevingsvergunning. Het college van burgemeester en schepenen wacht het arrest van de Raad voor vergunningsbetwistingen af.

Tot slot

Als lokaal bestuur vinden wij het heel belangrijk om open ruimte te bewaren. Dat staat inderdaad zo in ons bestuursakkoord.  Maar zoiets gaat over gebieden die niet in woongebied gelegen zijn. Woongebied is voorzien om te wonen. Onze gemeente is grotendeels ingekleurd als woongebied (gewestplan ‘79), om effectief te bouwen en te wonen dus, daar kunnen we niet omheen. Die woonzones worden aangesneden om onze groeiende bevolking plaats te kunnen geven om te wonen, net zoals wij zelf ook allemaal een plekje hebben mogen krijgen. Met een dikke 5 vierkante kilometer oppervlakte is ons dorp niet zoals een groot uitgestrekt gebied waarin grote open ruimte een echt thema kan zijn. We zijn nu eenmaal een kleine gemeente met rondom ons best wel wat open ruimte. En door dit ingesloten gebied van de Zevenhuizen te bebouwen, moet het in de toekomst mogelijk zijn om die open ruimte rondom Lint echt ‘open’ te houden.