N-VA Lint gaat voor een verhoging van de lokale opvangcapaciteit.

Op 20 september 2015, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

N-VA Lint gaat in op de oproep van staatssecretaris Theo Francken om de gemeentelijke opvangcapaciteit uit te breiden. Elk lokaal bestuur moet doen wat mogelijk is.

Het OCMW van Lint heeft een leegstaand pand van De Ideale Woning kunnen bekomen voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen. Het pand zal op termijn worden afgebroken, maar is op dit moment zeer geschikt om gevolg te geven aan de vraag voor extra opvangcapaciteit.

De opvang van asielzoekers is lang niet nieuw op Lints grondgebied. Sinds 1991 heeft het Rode Kruis Vlaanderen er een opvangcentrum met een capaciteit voor 128 personen. De laatste jaren waren er gemiddeld 70 à 80 % asielplaatsen bezet met mensen uit Azië, het Midden Oosten, Afrika, Rusland en Europa. Enkele weken geleden is op vraag van Fedasil de capaciteit opgetrokken naar 150 plaatsen die ondertussen allemaal ingevuld zijn.
N-VA Lint wil een extra inspanning doen, maar is tegelijkertijd ook van mening dat bijkomende inspanningen in verhouding moeten staan met het lokaal draagvlak. De opvangcapaciteit moet financieel, menselijk en maatschappelijk haalbaar en leefbaar zijn.

Daarom onderneemt OCMW-voorzitter Rudy Verhoeven (N-VA) actie om een locatie voor te bereiden om onderdak aan een gezin te bieden.